تبلیغات
hamechi - شیخ صفی الدین اردبیلی
 
درباره وبلاگ


بازدیدکنندگان گرامی لطفا مطالبی را که مایلید در وبلاگ با نام خودتان نمایش داده شوند به ایمیل من ارسال کنید.
احسان رازقی



مدیر وبلاگ : احسان رازقی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
hamechi
تمام مقاله های مورد نیاز کاربران
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
شنبه 10 مهر 1389 :: نویسنده : احسان رازقی
بباید دانست که شیخ صفی الدین در مراتب علوم، اَعلمِ علمای زمان و افضلِ فضلایِ اَوانِ خود بود و نهایتِ تبحّر در اکثرِ علوم داشته.پس وظیفه هر ایرانی است که در مورد این عالم یزرگ اطلاعاتی داشته باشد.
مقامات شیخ صفی الدین اردبیلی

اَفضل فُضل

بباید دانست که شیخ صفی الدین در مراتب علوم، اَعلمِ علمای زمان و افضلِ فضلایِ اَوانِ خود بود و نهایتِ تبحّر در اکثرِ علوم داشته.

لیکن چون پیوسته در مقام قرب بوده، ریاضات و عبادات و مجاهدات و ترویجِ دینِ مبین و اعلای مذهب حقِّ ائمه طاهرین و هدایت و ارشادِ طالبین یقین را اولی و اَهم می دانسته است.

وی طبقِ قانونِ حکمت از جهتِ جلب قلوب و حصولِ مطلوب، بنایِ ارشاد و هدایت را به رسوم و عادتِ اهل آن زمان گذاشته، اعظمِ اوقات فرخنده ساعاتش را مصروف این مطالبِ ضروریّه می فرموده اند.

در حدیث شیخ

یکی از فضلایِ معروف گوید: طُرقِ شهر اردبیل از اطراف منحصر است بر پنج جاده. یکی از آن جمله جاده ای است که قریه سکنای من بر سرِ آن جاده واقع است و چون از اطراف و اکنافِ عالم، طالبانِ بسیار از جهتِ تحصیل علوم و مسایل دین و تلقین و ارشاد معارف یقینی به حضرت شیخ می آمدند، مدتی ضبط عددِ مُتردّدین از همین جاده نمودم.

چون به حساب آوردم، در عرضِ سه ماه زیاده تر از سیزده هزار کس عبور نموده بود و اکثر این مردم تا در خدمتِ با سعادت آن شیخ اقامت داشتند و مهمانِ خوانِ احسان او بودند. به نقل صحیح منقول است که هر روزه سیزده چارک گندم، یومیّه منزل ایشان بوده سوایِ سایر انعامات و نوازشات که مناسبِ حال هر کسی می فرموده اند و این گفتارِ دُرربار از آن معدنِ مروّت و دریای سخاوت مشهور است که اکثر می فرموده اند: «آن چه کسان را به جانی اَرزد، صفی را به نانی اَرزد.»

بر اُفقِ منبر

چون سلطان خدابنده به تأیید و هدایت الهی از مذهب اهلِ سنت و جماعت، چنگِ اعتصام به ذیل اطاعتِ ائمه اثنی عشر استوار نمود، بعد از اتمام گنبد سلطانیه جمع کثیری از علمایِ امامیه را اشاره نمود.

چون آن مَجمع خواص در آن مکانِ خاص تشکیل شد، مقرّر نمود که به نام ائمه، خطبه خوانده شود و مناقبِ امام الثقلین، امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و اولادِ اطهارش ذکر شود. علما مشورت کردند که شایسته این امر کیست؟ بعد از تأمل، جملگی اتفاق کردند که حضرت شیخ، اولی است و آن جناب مانند آفتاب بر اُفقِ منبر برآمده، خطبه ای در کمالِ فصاحت و بلاغت ادا فرمود.

شخصی از مشاهیر نقل نمود که من نیز در آن مجلس شریف حاضر بودم. دیدم مردِ خوش محاوره نورانی در کمالِ وقار از پهلویِ من گذشت و با خود می گفت: سبحان اللّه ! این جوان هاشمی این قصّه را به تفصیلی نقل می کند که گویا ثالثِ ما بوده. چون باز نگریستم، او را ندیدم.

طریقه حق

علامه مجلسی در آخر بخش هشتم از کتابِ عین الحیاة که فواید ریاضات و عبادت به قانونِ شریعت و مذمّت بدعت و ضلالت را مذکور ساخته، فرموده است که: ظاهر است کسی که به سعادتِ اخلاص فایز شود که از روی علم و دانایی، علمش را برای خدا خالص گرداند و به بدعت در اعمالش نباشد، چشمه های حکمت بر زبانش جاری می شود و اگر بر وفقِ بدعت عمل کند، چشمه های ضلالت بر زبانش جاری می شود.

از جانبِ شیطان است که عالم را گمراه می کند وگرنه در میانِ اهلِ حق همیشه عبّاد و زهّاد بوده اند و ایشان را داخل صوفیّه نمی شمرده اند. چون بر طریقه حقِّ مستقیم بوده اند و راهِ قرب و عبادت و مناجات و بندگیِ خدا داشته اند مانند سلطان العلما و المحققین شیخ صفی الدین.

مذهب شیخ

نقل کرده اند که جمعی به رسمِ امتحان پرسیدند که: شیخ را مذهب چیست؟ فرمود که: ما مذهبِ ائمه داریم و ائمه را دوست داریم.

دیگران نقل نموده اند که فرمود: ما مذهب اهل بیت پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم داریم که ایشان غایتِ تقوی و طهارت مرعی می داشته اند و به احتیاط و ریاضتِ تمام عمل می فرموده اند.

هم چنین در رساله مولانا شمس الدین مذکور است که جمعی از علما و دانشمندان در مجلسِ شیخ حاضر بودند و در معنیِ آیه: «یا ایها الرسول بلغ ما انزل علیک» تفاسیرِ مشهور نقل می کردند. شیخ فرمود: این آیه، معنی دیگری هم دارد و آن این است که: برسان آن چه خدا فرستاده است به تو از تعیین وصی و خلیفه تو و تو نیز به آن عمل کن. اگر به آن عمل نکنی و خلیفه ای بعد از خود نصب نکنی، نرسانده باشی رسالت و اخبار او را به خلایق.

و از مولانا شمس الدین نقل نموده اند که او گفت: من تا آن روز مستضعف بودم و از برکتِ این کلامِ معجز نظام، ارشاد و هدایت یافتم و توبه کردم.

شرح حدیث

از شیخ سؤال کردند که حضرت رسول در حدیثی مؤمن را به زنبور عسل مانند کرده است، سبب چیست؟ فرمود: وجه تشبیه مؤمن به زنبور عسل چند نوع است: اول آنکه حق سبحانه و تعالی «اوحی ربک الی النحل» فرموده است و مؤمن را نیز ایمان به دل فرود آورده است که «اولئک فی قلوب هم ایمان».

دوم آنکه زنبور عسل بی امام و سلطان هیچ جا اقامت نکند و قرار نگیرد و مخالفت جایز نشمرد. هم چنین دلِ مؤمن نیز بی متابعتِ رسول و اجماع اهل بیتِ پیغمبر قرار نگیرد.

سوم آنکه چون زنبور عسل بی سلطان قرار نگیرد و به هیچ وجهی از وجوه به خلاف فرمانِ او نرود، مؤمن نیز در حضور و غیبت امام بر اشاره او رود.

چهارم آنکه زنبور عسل اولاً خانه خود را پر و معمور می گرداند بعد از آن در ظاهر ایشان فایده به دنیا می رساند. مؤمن نیز باید که اول خانه دل را معمور و آبادان سازد به نور معرفت بعد از آن در ظاهر فایده دینی به برادران رساند.

پنجم آنکه زنبور عسل را قاعده آن است که هیچ جنبنده را قدرت نباشد که در جای ایشان رود از مور و مگس و غیر آن، اگر برود در حالْ بیرونش اندازند. هم چنین مؤمن باید که هر اندیشه را که خلافِ رضای حق تعالی باشد، در دل راه ندهد.

اگر ناگاه درآید و واقع شود، در دفع آن کوشد و از صحبت مخالفان اجتناب نماید.

ششم آنکه زنبور عسل، همه موسمی را به فراست می داند و اوقاتِ خود را در آن موسم، مناسب حال می گذارد ... هم چنین مؤمن باید که اوقات خود را در طاعت مصروف دارد. تضییع روزگار نکند که فوت بدتر از موت است. چون وقت نگاه دارد، باطن را آراسته دارد.

عالمانِ بی عمل

شیخ فرموده که: مَثَلِ کسانی که علم می خوانند و بدان عمل نمی کنند، هم چنان است که بیماری پیشِ طبیب رود و طبیب، تشخیصِ مرضِ او بکند و از برای او نسخه علاج بنویسد تا به آن عمل کند و از آن مرض شفا یابد.

پس آن بیمار دایم به مطالعه و خواندنِ نسخه مشغول شود و بدان قناعت کند و به علاج مشغول نشود پس آن مرض، صحّت نیابد.

هم چنین آن کس که دایم به خواندنِ علوم مشغول گردد و به عمل نیاورد و بدان کار نکند، از امراض اندرونی خلاص نیابد و مجرّدِ خواندن، فایده ندهد.

عرض گاهِ قیامت

شیخ فرموده که: اگر بازرگانی بارِ بسته ای را بخرد که این کالا ابریشم است و بار، بازنگشاید و احتیاط نکند و به اردبیل آورد و در مجمع خواجگان بزّاز آورد که قماشِ ابریشم می فروشم، چون بگشایند، مجموع را آلاتِ پشمین ببیند، او را چه ملالت رسد، هم از خسارت هم از خجالت؟

هم چنین آن کس که از این دنیا بار اعمال به عرض گاهِ قیامت می برد و در این دنیا نگشاده و ندیده که در آنجا نیک و بد کدام است و نیک از بد جدا نکرده، او را تصور که همه نیک است، اگر در معرضِ قیامت، آن بسته او را بگشایند، چون تمامتِ آن اعمال، گناه بیند، ببین که او را چه ملالت و خسارت و خجالت رسد.

اکنون من می گویم: بار وجود خود را اینجا بگشایید تا خسایس و نفایس که در آنجا باشد، باز دانید و بارِ پاک به عرض گاهِ قیامت آرید که اگر نگشایید و پاک نکنید، هم در گور قرین باشد و هم در قیامت سبب عذاب گردد.

غفلت آباد

شیخ فرموده: روی زمین، غفلت آباد است و زیر زمین، حسرت آباد است. یعنی چندان که مردم بر روی زمین به خواهش و هوای نفس مشغول اند در غفلت مانده اند و چون در زیر زمین می روند و حقیقت احوال و اعمال ایشان منکشف می گردد و معلوم می کنند که از کدام نعمت حرمان یافته اند، حسرتشان بر حسرت زیاده می گردد.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


چهارشنبه 18 مرداد 1396 08:00 ب.ظ
Terrific post however , I was wanting to know if you
could write a litte more on this subject? I'd be very thankful if you could elaborate a
little bit further. Many thanks!
دوشنبه 16 مرداد 1396 06:28 ق.ظ
Peculiar article, just what I was looking for.
دوشنبه 9 مرداد 1396 09:18 ب.ظ
Do you mind if I quote a couple of your articles as long as I provide credit and sources back
to your weblog? My website is in the very same area of
interest as yours and my users would really benefit from
a lot of the information you provide here. Please let me know if
this okay with you. Many thanks!
یکشنبه 4 تیر 1396 07:23 ب.ظ
قلب از خود نوشتن در حالی که ظاهر شدن دلنشین ابتدا
آیا واقعا کار درست با من پس از برخی
از زمان. جایی در سراسر جملات شما موفق به
من مؤمن متاسفانه تنها برای بسیار در حالی
که کوتاه. من با این حال کردم مشکل خود را با جهش در منطق و
یک ممکن است را سادگی به کمک پر کسانی که معافیت.

در صورتی که شما در واقع که می توانید انجام من می قطعا
تا پایان تحت تاثیر قرار داد.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 09:12 ب.ظ
hello there and thank you for your info – I have definitely picked up anything new from
right here. I did however expertise several technical
points using this website, since I experienced to reload the site many times
previous to I could get it to load correctly. I had been wondering if your
hosting is OK? Not that I'm complaining, but sluggish loading instances times will sometimes affect your placement in google and
could damage your high quality score if advertising and marketing with Adwords.
Well I am adding this RSS to my e-mail and can look out for
a lot more of your respective exciting content.
Make sure you update this again very soon.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 05:29 ب.ظ
I do accept as true with all of the ideas you have
introduced in your post. They're very convincing and will definitely work.

Still, the posts are too quick for beginners. May you please prolong them a little from next
time? Thank you for the post.
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 04:20 ق.ظ
Loving the info on this website, you have done outstanding job on the blog posts.
پنجشنبه 7 اردیبهشت 1396 11:19 ق.ظ
Fantastic beat ! I would like to apprentice whilst you amend your site, how could
i subscribe for a weblog web site? The account aided
me a acceptable deal. I had been a little bit familiar of this
your broadcast offered vivid clear concept
دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 12:27 ب.ظ
Hi there! This is kind of off topic but I need
some guidance from an established blog. Is it tough to set up your own blog?
I'm not very techincal but I can figure things out
pretty fast. I'm thinking about setting up my own but I'm not sure where to
begin. Do you have any ideas or suggestions? Appreciate
it
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر